إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأربعاء، 27 يوليو، 2011

كفايه بعاد -بحر ابو جريشه

مش عارف عارفين البحر ابو جريشه و لا لاء لكن هو مغنى نوبى عمل شرايط كتير من سنه 1980 ل 1995 تقريبا دى اغنيه اسمها كفايه بعاد فى البدايه بيقول موال من غير موسيقى و بعد كده بيدخل على الاغنيه الكلمات و الالحان عبد العزيز زين العابدين



الموال :
يا حبيبى يا حبيبى
كفايه بعاد كفايه فراق
كفايه
انا مشتاق كثير يا حبيبى
فى دربى انا مشتاق
و الزمن فراق
يا حبيبى يا حبيبى
كفايه بعاد كفايه فراق
كفايه كفايه
انا مشتاق كثير يا حبيبى
انا تايه فى دربى مشتاق
و الزمن فراق
كفايه بعاد كفايه فراق
كفايه كفايه

كفايه بعاد كفايه
خليك على طول وايايا
سنتين واقفين على المينا
سنتين و لا يسأل فينا
سنتين واقفين على المينا
سنتين و لا تسأل فينا
صابرين و الشوق كوينا
اسمع يا حبيبى ندايا

قرب هنا يا حبيبى اوعاك تبعد يوم
اه من نارى و لهيبى
عنيا ما شافت نوم
دايما فكرى انا فيك
بالاحلام بناديك
دايما فكرى انا فيك
بالاحلام بناديك
تعالى الله يخليك
الحين صبحت دنيانا

كفايه بعاد كفايه
خليك على طول وايايا
سنتين واقفين على المينا
سنتين و لا يسأل فينا
سنتين واقفين على المينا
سنتين و لا تسأل فينا
صابرين و الشوق كوينا
اسمع يا حبيبى ندايا

ده الطير اللى معدى و مسافر لحداك
رسايل حبى يودى
مشتاق لرؤيم
و رسايل مكاتيب حملتها العصافير
فيها غرامى دليل
يحكى احلى حكايه

كفايه بعاد كفايه
خليك على طول وايايا
سنتين واقفين على المينا
سنتين و لا يسأل فينا
سنتين واقفين على المينا
سنتين و لا تسأل فينا
صابرين و الشوق كوينا
اسمع يا حبيبى ندايا

ابكى بروحى و قلبى
يا غايب عنى بعيد
يا قاسى بعادك
وحدى و نيران قلبى تقيد
قتلنا الاشواق
لحنانك مشتاق
و شوف لعذابى نهايه

كفايه بعاد كفايه
خليك على طول وايايا
سنتين واقفين على المينا
سنتين و لا يسأل فينا
سنتين واقفين على المينا
سنتين و لا تسأل فينا
صابرين و الشوق كوينا
اسمع يا حبيبى ندايا

زحمه المترو - بلاك تيما

الاغنيه دى بحبها اوى مع ان كلامها بسيط بتتكلم عن واحد فى المترو بيعجب بوحده فى المترو و فى نفس الوقت بينتقض حال المترو انه بيعطل كتير اشمعنى فى اللحظه دى الكلمات خفيفه اللى غناها غناها بصوت هادى الكلمات رامى يحيى و الالحان لواحد من الفريق اسمه احمد بحر و الكلمات بتقول


في وسط زحمة المترو لمحت مدايا في عيونها
ونظرة عينها خطفتني لجوة عنيها من لونها
ملامحها شبه حلمي ولون الخد لون ايدي
لقيتني كأني بعرفها و بعشقها كما نيلي

لمحت البسمة خجلانة يا مترو اصبر دي ميالة
بتجري بسرعة ليه دلوقت ما تعطل حبة كالعادة
كفاية عذاب يا مترو اتلم ده 100 مشتاق و مشتاقة
محطاتك تجمعهم على قضبان ما تتلاقى

أنسان - بلاك تيما

مش عارف مع انها اغنيه مكعبله كده و مش بتعجب ناس كتير بس كلمتها عجبانى اوى بتحسسك بالانسان بتناقضاته و هى كلمات ضياء الرحمن عطا الله و الحان أمير صلاح الدين و هلا لفرقه اسمها بلاك تيما

انا مش فارس ولا فتى احلام
انا زحمة وربكة وشغل جنان
نصى بيضحك والتانى زعلان
انا شيخ فلتان
طيب شرير وجرىء وجبان
اوقات مشرق واوقات بهتان
و ساعات سلم و ساعات تعبان
مفترى جدا وكمان غلبان
شبابيك وبيبان توهه عنوان
انا من الاخر عفريت لابس بدلة انسان

تبقى مين - ذكرى

فى احد اللقاءات مع هانى مهنا قال ان فيه اغنيه كان مسجل البروفه بتاعتها مع ذكرى و لكن ماتت فمتغنتش و عرض البروفه و هى من كلمات بهاء الدين محمد و الحان هانى مهنا و بتقول

تبقى مين اللي انت سبت عشانها حب إداك سنين
تبقى مين .. تبقى مين ؟
تبقى مين اللي انت بعت معاها قلب وراك حزين
تبقى مين .. تبقى مين ؟

تبقى مين اللي انت بدموعي سقيتها كاس غرام ؟
اللي انت بشموعي لقيتها في الظلام.. بتقولها نفس الكلام
قدام عينيا المجروحين .. لأ حرام .. لأ حرام ..

تبقى مين وازاي سمحت في لحظه حتى تحس بيها
تبقى مين ..؟
تبقى مين اللي انت لو فكرت فيا خيانا ليها
هي مين ..؟
لو كنت فاكر ان من حقك خيانتي تبقى واهم ..
لو كنت فاكر ان من حقك خيانتي
تبقى مش حاسس.. ولا شايف.. ولا عارف.. ولا فاهم
..
انا اللي خليت لك شعور .. حستها هي
وبنيت معاك اجمل قصور .. سكنتها هي
عمر دموعك ما نزلت .. عمري ما شفتك بتبكي
لكن قدامها نزلت .. مع انك لسه ملكي ..

كوكب تانى - مدحت صالح

بصراحه من أكئب الاغانى اللى سمعتها صوت مدحت صالح كان لسه بكر صغير يعنى الاغنيه من كلمات مدحت الجمال و الحان سامى الحفناوى و الكلمات بتقول

رفضك يا زماني
.. يا أواني .. يامكاني
أنا عايز أعيش في كوكب تاني
فيه عالم تاني .. فيه لسّه أماني
فيه الإنسان .. لسّه إنسان
عايش من تاني

عالم تيّار ورياحه قوية
بتهد كياني تكسّر فيّا
من غير مواعيد
بتاخدني بعيد
عن معنى حياتي
عن أصلي وذاتي
وده مش بإيديا
وده مش بإديا

فيه سد منيع عالي
وفظيع عالي وفظيع
بيني وبين نفسي
بين روحي ورسمي
بين يومي وأمسي
وإللى أتمنيته وبنيته
في الهوا بيضيع
وده مش بإديا
وده مش بإديا

مكبوتة في قلبي أحلام محصورة
وحطام أفكار أيتام مبتورة
وآمال مطوية
بتعافر فيّا
وكأن أواني كان لسّه شوية

وف وسط الناس والزحمة
تاه الإحساس والرحمة
ضاع مني سلامي
تاه حتى كلامي
ضاق بيا مكانى
كداب يا زمانى

السبت، 9 يوليو، 2011

No Woman No Cry - Bob Marley and The Wailers

من الاغانى اللى احب اسمعها اوى و هى اغنيه ل Bob Marley and The Wailers
و كلمات Vincent Ford
اللى كتب معظم اغانى بوب مارلى و الكلمات بتقول


No, woman, no cry;
No, woman, no cry;
No, woman, no cry.

'Cause - 'cause - 'cause I remember when a we used to sit
In a government yard in Trenchtown,
Oba - obaserving the 'ypocrites - yeah! -
Mingle with the good people we meet, yeah!
Good friends we have, oh, good friends we have lost
Along the way, yeah!
In this great future, you can't forget your past;
So dry your tears, I seh. Yeah!

No, woman, no cry;
No, woman, no cry. Eh, yeah!
A little darlin', don't shed no tears:
No, woman, no cry. Eh!

Said - said - said I remember when we used to sit
In the government yard in Trenchtown, yeah!
And then Georgie would make the fire lights,
I seh, logwood burnin' through the nights, yeah!
Then we would cook cornmeal porridge, say,
Of which I'll share with you, yeah!
My feet is my only carriage
And so I've got to push on through.
Oh, while I'm gone,
Everything's gonna be all right!
Everything's gonna be all right!
Everything's gonna be all right, yeah!
Everything's gonna be all right!
Everything's gonna be all right-a!
Everything's gonna be all right!
Everything's gonna be all right, yeah!
Everything's gonna be all right!

So no, woman, no cry;
No, woman, no cry.
I seh, O little - O little darlin', don't shed no tears;
No, woman, no cry, eh.

No, woman - no, woman - no, woman, no cry;
No, woman, no cry.
One more time I got to say:
O little - little darlin', please don't shed no tears;
No, woman, no cry.





مبتعلمش - أنغام

من الاغانى الجميله اللى بحبها لأنغلم أغنيه اسمها مبتعلمش كلمات امير طعيمه و الحان خالد عز و كلمات الاغنيه بتقول

مبتعلمش بغيره القلب مبيحلمش ينام الليل و سهرانه ف هواه مبنمش يروح ويغيب وينسانى ولما يجينى من تانى يسمحه القلب ف ثوانى كأنه ليالى متألمش

وليه دايما بعديله وراضى القلب بقليله بياخد منى واديله وقلبى بحبي مبيبخلش
مبتعلمش بغيره القلب مبيحلمش ينام الليل و سهرانه ف هواه مبنمش يروح ويغيب وينسانى ولما يجينى من تانى يسمحه القلب ف ثوانى كأنه ليالى متألمش

وليه بتعدى ايامى وتهرب منى قدامى غرامه ده كل احلامى وليه احلامى ما بتكملش
مبتعلمش بغيره القلب مبيحلمش ينام الليل و سهرانه ف هواه مبنمش يروح ويغيب وينسانى ولما يجينى من تانى يسمحه القلب ف ثوانى كأنه ليالى متألمش
مبتعلمش

على الله - فلكور تونسى

بحب الاغانى الشعبيه من كافه الدول و انا بدور لقيت اغنيه اسمها على الله بتغنيها امينه فاخت و دى مغنيه تونسيه مشهوره و الاغنيه فى الاصل لمطرب شعبى اسمه بلقاسم بو قنة و أعذرونى لو الكلام فيه غلط لانى ملقتش الكلمات كامله على النت بتاعه اغنيه امينه فاخت لأنى بحبها بصوتها


على الله يا ام الغثيث الحمالي نحوزك حلالي
ننسو المضى و نعيشو الليالى
ننسو المضى و نعيشو الليالى

على الله
على الله

على الله يا ام العيون الجميلة كوني خليلة
الليام يا بنت صبحت عليلة
و الله يا بنت صبحت عليله
م العمر راحن سنين طويلة
و رجت حوالي
والله عالم بلي جرالي


بالله ياطير بيلغ سلامى لسود
عيونه حبيبى ملى كابر غرامى
شجى خاطرى وزاد و حير منامى جروحى هفاها
لجراح ماعداش نلجا دواها
على الله
على الله



على الله يا ام العيون العذارى زين الحبارى
من صغرى مغروم بحب النظارى

الكاس يا بنت دايج مراره و حبك لجالي
نبغيك تبجي أعزالغوالي
نبغيك تبجي أعزالغوالي


بالله ياطير بلغ سلامى لسود
عيونه حبيبى ملى كابر غرامى
شجى خاطرى وزاد و حير منامى جروحى هفاها
لجراح ماعداش نلجا دواها

على الله
على الله


على الله يا ام الغثيث الحمالي نحوزك حلالي
ننسو المضى و نعيشو الليالى
ننسو المضى و نعيشو الليالى

على الله يا ام الغثيث الحمالي نحوزك حلالي
نحوزك حلالى
ننسو المضى و نعيشو الليالى
ننسو المضى و نعيشو الليالى

على الله
على الله

الزين اللى عطاك الله - فلكور مغربى

اغنيه من فلكور المغرب العربى سمعتها كذا مره من اكتر من مطرب لكن المقدمه هى هى و بتختلف باقى الاغنيه و اخر واحد غناها عبد الفتاح الجرينى و نزلها فى شريطه الاول و كلمات الاغنيه بتقول

يا بنت بلادي سلبوني عينيك
بالزين اللي فيك قلبي تيببغيك
اه يا بنت بلادي

زين اللي عطاك الله مثلو ما نلقاه
ديما في بالي ونهار و ليالي
هدا الشي ما راه
زاد قلبي فى جراح
ايش يداويني راني نستناك
زينك حمقني و خلاني مهول

كيف ندير يا لاله و كيفاش نعمل
علاش هدا الباطل غير قو لولي
علاش
أيش داويني راني نستناك
يالي عليك نغير و تعذبت كتير
يالي عليك نغير و تعدبت كتير
انتي الي تداويني و انتي الي تجيني
اجيني لديك الحومه
الي نكون فيها انا

ايش يداويني راني نستناك
الزين الي عطاك الله مثلو ما نلقاه
ديما في بالي نهار و ليالي
هدا الشي ما راه
زاد قلبي في الجراح
ايش يداويني راني نستناك

الجمعة، 8 يوليو، 2011

نيويورك - جمال بخيت


دى اغنيه غناها على الحجار فى فيلم اسكندريه نيويورك كلمات جمال بخيت الحان فاروق الشرنوبى و الكلمات بتقول


موال الغربه صبح سكين و الناس مساكين
نيويورك بتقتل اى حنين و الفرح بيخرج منها حزين
نيويورك بتقتل اى حنين

العالم غابه متسألنيش
لو عندك قلب على الاغصان هاجر متجييش
لو صوتك حتى صوت كروان لاء متغنييش
نيويورك نيويورك بتقتل اى حنين

الليل غرقان و انا و انت مفيش يا نهايه
اجمل قصه حب كان نفسى فى اجمل حضن اعيش
لكن نيويورك بتقتل اى حنين

بره الشبابيك - عبد الرحمن الابنودى



انا بحب منير جدا و بحب أغانى كتير اوى ليه و دى من الاغانى اللى بحبها من شريط شيكولاته من كلمات عبد الرحمن الابنودى و الحان كمال الطويل و بتقول

برة الشبابيك غيوم برة الشبابيك مطر
مالي خايف كده خايف وحاسس بالخطر
ده حزن ولا وتر
ده قلب ولا حجر
ده دمع ولا مطر
مالي خايف خايف خايف وحاسس بالخطر

آخر مره اما سبتك
كتمت الشكوة ليه
مش كان احسن حاسبتك
وعرفت القصة ايه
لكن محسبتكيش
وقلتلك لية مافيش
كأنك يا حبيبتي امرك مايهمنيش
انا خايف من ده فيا
من الشكوة المدارية
بالذات في الليلة دية
تحت الغيم والمطر
ماللي خايف خايف خايف وحاسس بالخطر

غريبه - مجدى نجيب


أغنيه من الاغانى اللى بحبها اوى لمحمد منير و هى كلمات مجدى نجيب و الحان هانى شنوده و الكلمات بتقول

غريبة غريبة ، غريبة ومش غريبة
انى اكون ويا الحبيبة
دنيا مبتسمة ورحيبة
وفجأة اكون زى القلوع
ساعة الغروب مروحين
بلا شطوط ولا حنين
وانطفى فى الحال من غير سؤال

غريبة غريبة ، غريبة ومش غريبة
انى اكون فى لحظة مخيفة
خبر كان وسط الصحيفة
وفجأة اكون زى السطور المليانين
بحاجات كتيرة منورين
وانطفى فى الحال من غير سؤال

غريبة غريبة ، غريبة ومش غريبة
انى اكون خطوة بريئة
لما ادور على الحقيقة
وفجأة اكون زى الجنون جوة العيون
مالهوش كون مالهوش لون
وانطفى فى الحال من غير سؤال

شبابيك - مجدى نجيب

دأغنيه من اغانى شريط شبابيك ثالث شريط لمنير الكلمات لمجدى نجيب و الالحان لأحمد منيب و الكلمات بتقول


شبابيك الدنيا كلها شبابيك
والسهر والحكاية والحواديت
كلها دايرة عليك
والكلام كان عليك
واللى كان خايف عليك
انتهى من بين اديك
دى عنيك شبابيك والدنيا كلها شبابيك

سرقت عمرى من احزانى
سرقته لكن ماجانى
ولا حد شاف فين مكانى
ورا الشبــابيـــــك
دى عنيك شبابيك والدنيا كلها شبابيك

غيرت ياما كتير احوالى
وانا كنت عاشق وكان يحلالى
احب بس يكون حلالى
ورا الشبــابيـــك
دى عنيك شبابيك والدنيا كلها شبابيك

انا بعت الدموع والعمر
طرحت جناينى فى الربيع الصبر
وقولت انا عاشق سقونى كتير المر
ورا الشبـــابيـــك
دى عنيك شبابيك والدنيا كلها شبابيك

علمونى عنيكى - عبد الرحيم منصور


اول اغنيه فى اول شريط لمحمد منير أغنيه علمونى عنيكى بجد اغنيه كلمات و الحان و معامى جميله جدا الكلمات لعبد الرحيم منصور الالحان لهانى شنوده اسيبكم مع الكلمات


علمونى عنيكى أسافر
علمونى أفضل مهاجر
علمونى أكون مسامح
زى نبع الحب صافى

علموني اعشق صحابي
وانسى وياهم عذابي
والغريب لو دق بابي
يرتوي من نبع صافي

علموني ولفوا بيا
دنيا غيرالدنيا دية
طعم تاني وحاجة تانية
ده انت نبع الحب صافي

الخميس، 7 يوليو، 2011

لا تكذبى - كامل الشناوى

من اشهر القصائد اللى اتغنت فى الستينات و اخدت شهره رهيبه لأنها أتغنت ثلاث مرات من ثلاث مغنيين بدايه من الملحن محمد عبد الوهاب و عبد الحليم حافظ و اخيرا نجاه الصغيره اللى عطت شهره اكتر للقصيده لما غنتها فى فيلم الشموع السوداء انا عن نفسى بحبها جدا و الكلمات بتقول

لا تكذبي.. إني رأيتكما معا
ودعي البكاء فقد كرهت الأدمعا
ما أهون الدمع الجسور إذا جرى
من عين كاذبة ٍ فأنكر وادَّعى
إني رأيتكما .. إني سمعتكما
عيناكِ في عينيهِ
في شفتيهِ
في كفيهِ
في قدميهِ
ويداكِ ضارعتانِ ترتعشان من لهفٍ عليهِ
تتحديان الشوقَ بالقبلاتِ
تلذعني بسوطٍ من لهيبِ

بالهمسِ , ، باللمسِِ ، بالأهاتِ , بالنظراتِ ,
باللفتاتِ, بالصمتِ الرهيبِ
ويشبُ في قلبي حريقْ
ويضيعُ من قدمي الطريقْ
وتطلُ من رأسي الظنونُ تلومني
وتشدُ أذني
فلطالما باركتُ كذبك كله
ولعنتُ ظني
* * *

ماذا أقول لأدمع ٍ سفحتها أشواقي إليكِ ؟
ماذا أقول لأضلع ٍ مزقتها خوفا عليكِ ؟
أأقول هانت ؟..
أأقول خانت؟..
أأقولها ؟..
لوقلتها أشفي غليلي
يا ويلتي
لا ، لن أقولَ أنا ، فقولي
* * *


لا تخجلي
لا تفزعي مني ، فلستُ بثائرِ ..
أنقذتني
من زيفِ أحلامي وغدرِ مشاعري...
فرأيت أنكِ كنتِ لي قيداً حرصتُ العمرَ ألا أكسره
فكسرتهِ
ورأيتُ أنكِ كنتِ لي ذنباً سألتُ اللهَ ألا يغفره
فغفرتهِ
* * *

كوني كما تبغينَ
لكن لن تكوني ..
فأنا صنعتك من هوايَ ، ومن جنوني
ولقد برئتُ من الهوى ومن الجنون ِ ..

قالت - صفى الدين الحلى

من قصائد عبد الوهاب المغناه اللى بحبها قصيده قالت كلمات صفى الدين الحلى و تقريبا اتغنت سنه 1942

قالَتْ كَحَلتَ الجُفونَ بِالوَسنِ قُلتُ اِرتِقاباً لَطيفِكِ الحَسنِ
قالَتْ تَسَلَّيتَ بَعدَ فُرقَتِنا فَقُلتُ عَن مَسكَني وَعَن سَكَني
قالَتْ تَشاغَلتَ عَن مَحَبَّتِنا قُلتُ بِفَرطِ البُكاءِ وَالحَزَنِ
قالَت تَناسَيتَ قُلتُ عافِيَتي قالَت تَناءَيتَ قُلتُ عَن وَطَني
قالَت تَخَلَّيتَ قُلتُ عَن جِلدي قالَت تَغَيَّرتَ قُلتُ في بَدَني
قالَت تَخَصَّصتَ دونَ صُحبَتِنا فَقُلتُ بِالغَبنِ فيكَ وَالغَبَنِ
قالَت أَذَعتَ الأَسرارَ قُلتُ لَها صَيَّرَ سِرّي هَواكِ كَالعَلَنِ
قالَت سَرَرتَ الأَعداءَ قُلتُ لَها ذَلِكَ شَيءٌ لَو شِئتَ لَم يَكُنِ
قالَت فَماذا تَرومُ قُلتُ لَها ساعَةَ سَعدٍ بِالوَصلِ تُسعِدُني

خدعوها - أحمد شوقى

من اوائل الاغنيات لمحمد عبد الوهاب تقريبا فى فتره العشرينات من القرن الماضى يعنى داخله على 90 سنه اهى كلمات احمد شوقى


خدعوها بقولهم حسناء و الغوانى يغرهن الثناء
أتراها تناست اسمى لما كثرت فى غرامها الاسماء
إن رأتنى تميل عنى كأن لم تك بينى و بينها اشياء
نظرة فابتسامة فسلام فكلام فموعد فلقاء
يوم كنا و لا تسل كيف كنا نتهادى من الهوى ما نشاء
جاذبتنى ثوبى العصى و قالت انتم الناس ايها الشعراء
فاتقوا الله فى قلوب العذارى فالعذارى قلوبهن هواء

الأربعاء، 6 يوليو، 2011

عباس - أحمد مطر

شاعر من شعراء العراق و القصيده دى بحبها اوى فيها تشبييه حلو

عباس وراء المتراس ،

يقظ منتبه حساس ،

منذ سنين الفتح يلمع سيفه ،

ويلمع شاربه أيضا، منتظرا محتضنا دبه ،

بلع السارق ضفة ،

قلب عباس القرطاس ،

ضرب الأخماس بأسداس ،

(بقيت ضفة)

لملم عباس ذخيرته والمتراس ،

ومضى يصقل سيفه ،

عبر اللص إليه، وحل ببيته ،

(أصبح ضيفه)

قدم عباس له القهوة، ومضى يصقل سيفه ،

صرخت زوجة عباس: " أبناؤك قتلى، عباس ،

ضيفك راودني، عباس ،

قم أنقذني يا عباس" ،

عباس ــ اليقظ الحساس ــ منتبه لم يسمع شيئا ،

(زوجته تغتاب الناس)

صرخت زوجته : "عباس، الضيف سيسرق نعجتنا" ،

قلب عباس القرطاس ، ضرب الأخماس بأسداس ،

أرسل برقية تهديد ،

فلمن تصقل سيفك يا عباس" ؟"

( لوقت الشدة)

إذا ، اصقل سيفك يا عباس


من أنت - مانع سعيد العتيبه

الشاعر ده شاعر كتب قصائد كويسه لكاظم الساهر و هو شاعر أماراتى و من قصائده الصغيره اللى بحبها القصيده دى و بتقول


من أنت حتى تطلبي إذلالي؟
وتُحركي بجهالة زلزالي
صدَّقتِ أنك للجمال مليكة
وخلطتِ بين حقيقةٍ وخيالِ
إن الجمال عليكِ ثوبٌ واسعٌ
وأنا الذي فصلته فتعالي

لا تزيديه لوعه - بدر شاكر السياب

قصيده من القصائد المعقده اول مره كنت اقراها محبتهاش تحس انها كده مش راكبه على بعض لكن بعض ما غناها كاظم الساهر مؤخرا لقيتها كويسه بس مش اى حد يهضمها بسرعه و بدر شاكر السياب للى مسمعش اسمه قبل كده شاعر عراقى توفى فى اواخر الستينات
و مع كلمات القصيده الاصليه قبل ما يدخل كاظم الساهر عليها تعديلات

لا تزيديه لوعة فهو يلقاك لينسى لديك بعض اكتئابه
قربي مقلتيك من وجهه الذاوي تري في الشحوب سر انتحابه
و انظري في غصونه صرخة اليأس أشباح غابر من شبابه :
لهفة تسرق الخطى بين جفنيه و حلم يموت في أهدابه

**

و اسمعيه إذا اشتكى ساعة البين و خاف الرحيل- يقوم اللقاء
و احجبي ناظريه, في صدرك المعطار وعن ذاك الرصيف المضاء
عن شراع يراه في الوهم ينساب وموج يحسه في المساء :
الوداع الحزين!! شذى ذراعيك عليه على الأسى والشقاء

**

حدثي حديثه عن ذلك الكوخ وراء النخيل بين الروابي
حلم أيامه الطوال الكئيبات فلا تحرميه حلم الشباب
أوهميه بأنه سوف يلقاك على النهر تحت ستر الضباب
وأضيئي الشموع في ذلك الكوخ وإن كان كله من سراب

**

كلما ضج شاكيا في ذراعيك انتهاء الهوى صرخت انتهارا
فارتمي أين يرتمي صدره الجـ ـاش حزناً وحيرة وانتظارا ؟
اغضبي وادفعيه عن صدرك القاسي وأرخي على هواه الستارا
أوصدي الباب خلفه.. واتركيه مثلما كان.. للدجى والصحارى !

العشاء - أمل دنقل


من القصائد الصعبه اوى فى التشبيه لأمل دنقل بس برضه بحبها و بتقول

قصدتهم في موعد العشاء
تطالعوا لي برهة ،
ولم يرد واحد منهم تحية المساء !
وعادت الأيدي تراوح الملاعق الصغيرة
في طبق الحساء


نظرت في الوعـــاء :
هتفت : (( ويحكم .دمي
هذا دمي.فانتبهوا ))
.لم يــأبهوا !

وظلّت الأيدي تراوح الملاعق الصغيرة
وظلت الشفاة تلعق الدماء !

أستريحى - أمل دنقل


دى قصيده بحبها جدا لامل دنقل اسمها استريحى و بتقول

استريحي

ليس للدور بقيّة

انتهت كلّ فصول المسرحيّة

فامسحي زيف المساحيق

و لا ترتدي تلك المسوح المرميّة

و اكشفي البسمة عمّا تحتها

من حنين .. و اشتهاء .. و خطيّة

كنت يوما فتنة قدسّتها

كنت يوما

ظمأ القلب .. وريّه

***

لم تكوني أبدا لي

إنّما كنت للحبّ الذي من سنتين

قطف التفاحتين

ثمّ ألقى

ببقايا القشرتين

و بكى قلبك حزنا

فغدا دمعة حمراء

بين الرئتين

و أنا ؛ قلبي منديل هوى

جففت عيناك فيه دمعتين

و محت فيه طلاء الشّفتين

و لوته ..

في ارتعاشات اليدين

كان ماضيك جدار فاصلا بيننا

كان ضلالا شبحيّه

فاستريحي

ليس للدور بقيّة

أينما نحن جلسنا

ارتسمت صورة الآخر في الركن القصيّ

كنت تخشين من اللّمسة

أن تمحي لمسته في راحتي

و أحاديثك في الهمس معي

إنّما كانت إليه ..

لا إليّ

فاستريحي

لم يبق سوى حيرة السير على المفترق

كيف أقصيك عن النار

و في صدرك الرغبة أن تحترقي ؟

كيف أدنيك من النهر

و في قلبك الخوف و ذكرى الغارق ؟

أنا أحببتك حقّا

إنّما لست أدري

أنا .. أم أنت الضحيّة ؟

فاستريحي ، ليس للدور بقيّة


لا تصالح - أمل دنقل

من اشهر قصائد أمل دنقل على الاطلاق و كتبها بعد معاهده كامب ديفيد



(1 )

لا تصالحْ!

..ولو منحوك الذهب

أترى حين أفقأ عينيك

ثم أثبت جوهرتين مكانهما..

هل ترى..؟

هي أشياء لا تشترى..:

ذكريات الطفولة بين أخيك وبينك،

حسُّكما - فجأةً - بالرجولةِ،

هذا الحياء الذي يكبت الشوق.. حين تعانقُهُ،

الصمتُ - مبتسمين - لتأنيب أمكما..

وكأنكما

ما تزالان طفلين!

تلك الطمأنينة الأبدية بينكما:

أنَّ سيفانِ سيفَكَ..

صوتانِ صوتَكَ

أنك إن متَّ:

للبيت ربٌّ

وللطفل أبْ

هل يصير دمي -بين عينيك- ماءً؟

أتنسى ردائي الملطَّخَ بالدماء..

تلبس -فوق دمائي- ثيابًا مطرَّزَةً بالقصب؟

إنها الحربُ!

قد تثقل القلبَ..

لكن خلفك عار العرب

لا تصالحْ..

ولا تتوخَّ الهرب!


(2)

لا تصالح على الدم.. حتى بدم!

لا تصالح! ولو قيل رأس برأسٍ

أكلُّ الرؤوس سواءٌ؟

أقلب الغريب كقلب أخيك؟!

أعيناه عينا أخيك؟!

وهل تتساوى يدٌ.. سيفها كان لك

بيدٍ سيفها أثْكَلك؟

سيقولون:

جئناك كي تحقن الدم..

جئناك. كن -يا أمير- الحكم

سيقولون:

ها نحن أبناء عم.

قل لهم: إنهم لم يراعوا العمومة فيمن هلك

واغرس السيفَ في جبهة الصحراء

إلى أن يجيب العدم

إنني كنت لك

فارسًا،

وأخًا،

وأبًا،

ومَلِك!


(3)

لا تصالح ..

ولو حرمتك الرقاد

صرخاتُ الندامة

وتذكَّر..

(إذا لان قلبك للنسوة اللابسات السواد ولأطفالهن الذين تخاصمهم الابتسامة)

أن بنتَ أخيك "اليمامة"

زهرةٌ تتسربل -في سنوات الصبا-

بثياب الحداد

كنتُ، إن عدتُ:

تعدو على دَرَجِ القصر،

تمسك ساقيَّ عند نزولي..

فأرفعها -وهي ضاحكةٌ-

فوق ظهر الجواد

ها هي الآن.. صامتةٌ

حرمتها يدُ الغدر:

من كلمات أبيها،

ارتداءِ الثياب الجديدةِ

من أن يكون لها -ذات يوم- أخٌ!

من أبٍ يتبسَّم في عرسها..

وتعود إليه إذا الزوجُ أغضبها..

وإذا زارها.. يتسابق أحفادُه نحو أحضانه،

لينالوا الهدايا..

ويلهوا بلحيته (وهو مستسلمٌ)

ويشدُّوا العمامة..

لا تصالح!

فما ذنب تلك اليمامة

لترى العشَّ محترقًا.. فجأةً،

وهي تجلس فوق الرماد؟!


(4)

لا تصالح

ولو توَّجوك بتاج الإمارة

كيف تخطو على جثة ابن أبيكَ..؟

وكيف تصير المليكَ..

على أوجهِ البهجة المستعارة؟

كيف تنظر في يد من صافحوك..

فلا تبصر الدم..

في كل كف؟

إن سهمًا أتاني من الخلف..

سوف يجيئك من ألف خلف

فالدم -الآن- صار وسامًا وشارة

لا تصالح،

ولو توَّجوك بتاج الإمارة

إن عرشَك: سيفٌ

وسيفك: زيفٌ

إذا لم تزنْ -بذؤابته- لحظاتِ الشرف

واستطبت- الترف


(5)

لا تصالح

ولو قال من مال عند الصدامْ

".. ما بنا طاقة لامتشاق الحسام.."

عندما يملأ الحق قلبك:

تندلع النار إن تتنفَّسْ

ولسانُ الخيانة يخرس

لا تصالح

ولو قيل ما قيل من كلمات السلام

كيف تستنشق الرئتان النسيم المدنَّس؟

كيف تنظر في عيني امرأة..

أنت تعرف أنك لا تستطيع حمايتها؟

كيف تصبح فارسها في الغرام؟

كيف ترجو غدًا.. لوليد ينام

-كيف تحلم أو تتغنى بمستقبلٍ لغلام

وهو يكبر -بين يديك- بقلب مُنكَّس؟

لا تصالح

ولا تقتسم مع من قتلوك الطعام

وارْوِ قلبك بالدم..

واروِ التراب المقدَّس..

واروِ أسلافَكَ الراقدين..

إلى أن تردَّ عليك العظام!


(6)

لا تصالح

ولو ناشدتك القبيلة

باسم حزن "الجليلة"

أن تسوق الدهاءَ

وتُبدي -لمن قصدوك- القبول

سيقولون:

ها أنت تطلب ثأرًا يطول

فخذ -الآن- ما تستطيع:

قليلاً من الحق..

في هذه السنوات القليلة

إنه ليس ثأرك وحدك،

لكنه ثأر جيلٍ فجيل

وغدًا..

سوف يولد من يلبس الدرع كاملةً،

يوقد النار شاملةً،

يطلب الثأرَ،

يستولد الحقَّ،

من أَضْلُع المستحيل

لا تصالح

ولو قيل إن التصالح حيلة

إنه الثأرُ

تبهتُ شعلته في الضلوع..

إذا ما توالت عليها الفصول..

ثم تبقى يد العار مرسومة (بأصابعها الخمس)

فوق الجباهِ الذليلة!


(7)

لا تصالحْ، ولو حذَّرتْك النجوم

ورمى لك كهَّانُها بالنبأ..

كنت أغفر لو أنني متُّ..

ما بين خيط الصواب وخيط الخطأ.

لم أكن غازيًا،

لم أكن أتسلل قرب مضاربهم

لم أمد يدًا لثمار الكروم

لم أمد يدًا لثمار الكروم

أرض بستانِهم لم أطأ

لم يصح قاتلي بي: "انتبه"!

كان يمشي معي..

ثم صافحني..

ثم سار قليلاً

ولكنه في الغصون اختبأ!

فجأةً:

ثقبتني قشعريرة بين ضلعين..

واهتزَّ قلبي -كفقاعة- وانفثأ!

وتحاملتُ، حتى احتملت على ساعديَّ

فرأيتُ: ابن عمي الزنيم

واقفًا يتشفَّى بوجه لئيم

لم يكن في يدي حربةٌ

أو سلاح قديم،

لم يكن غير غيظي الذي يتشكَّى الظمأ


(8)

لا تصالحُ..

إلى أن يعود الوجود لدورته الدائرة:

النجوم.. لميقاتها

والطيور.. لأصواتها

والرمال.. لذراتها

والقتيل لطفلته الناظرة

كل شيء تحطم في لحظة عابرة:

الصبا - بهجةُ الأهل - صوتُ الحصان - التعرفُ بالضيف - همهمةُ القلب حين يرى برعماً في الحديقة يذوي - الصلاةُ لكي ينزل المطر الموسميُّ - مراوغة القلب حين يرى طائر الموتِ

وهو يرفرف فوق المبارزة الكاسرة

كلُّ شيءٍ تحطَّم في نزوةٍ فاجرة

والذي اغتالني: ليس ربًا..

ليقتلني بمشيئته

ليس أنبل مني.. ليقتلني بسكينته

ليس أمهر مني.. ليقتلني باستدارتِهِ الماكرة

لا تصالحْ

فما الصلح إلا معاهدةٌ بين ندَّينْ..

(في شرف القلب)

لا تُنتقَصْ

والذي اغتالني مَحضُ لصْ

سرق الأرض من بين عينيَّ

والصمت يطلقُ ضحكته الساخرة!


(9)

لا تصالح

ولو وقفت ضد سيفك كل الشيوخ

والرجال التي ملأتها الشروخ

هؤلاء الذين تدلت عمائمهم فوق أعينهم

وسيوفهم العربية قد نسيت سنوات الشموخ

لا تصالح

فليس سوى أن تريد

أنت فارسُ هذا الزمان الوحيد

وسواك.. المسوخ!


(10)

لا تصالحْ

لا تصالحْ

من أوراق أبو نوّاس - أمل دنقل


بحب أمل دنقل بحب شعره و من القصائد اللى بحبها القصيده دى و بتقول



(الورقة الأولى)

"ملِكٌ أم كتابهْ?"

صاحَ بي صاحبي; وهو يُلْقى بدرهمهِ في الهَواءْ

ثم يَلْقُفُهُ..

(خَارَجيْن من الدرسِ كُنّا.. وحبْرُ الطفْولةِ فوقَ الرداءْ

والعصافيرُ تمرقُ عبرَ البيوت,

وتهبطُ فوق النخيلِ البعيدْ!)

"ملِك أم كتابه?"

صاح بي.. فانتبهتُ, ورفَّتْ ذُبابه

حولَ عينيْنِ لامِعتيْنِ..!

فقلتْ: "الكِتابهْ"

... فَتَحَ اليدَ مبتَسِماً; كانَ وجهُ المليكِ السَّعيدْ

باسماً في مهابه!

...

"ملِكٌ أم كتابة?"

صحتُ فيهِ بدوري..

فرفرفَ في مقلتيهِ الصِّبا والنجابه

وأجابَ: "الملِكْ"

(دون أن يتلعثَمَ.. أو يرتبكْ!)

وفتحتُ يدي..

كانَ نقشُ الكتابه

بارزاً في صَلابه!

دارتِ الأرضُ دورتَها..

حَمَلَتْنا الشَّواديفُ من هدأةِ النهرِ

ألقتْ بنا في جداولِ أرضِ الغرابه

نتفرَّقُ بينَ حقولِ الأسى.. وحقولِ الصبابه.

قطرتيْنِ; التقينا على سُلَّم القَصرِ..

ذاتَ مَساءٍ وحيدْ

كنتُ فيهِ: نديمَ الرشِيد!

بينما صاحبي.. يتولى الحِجابه!!

***

(الورقة الثانية)

من يملكُ العملةَ

يُمسكُ بالوجهيْن!

والفقراءُ: بَيْنَ.. بيْنْ!

***

(الورقة الثالثة)

نائماً كنتُ جانبَه; وسمعتُ الحرسْ

يوقظون أبي!..

- خارجيٌّ?.

- أنا.. ?!

- مارقٌ?

- منْ? أنا!!

صرخَ الطفلُ في صدر أمّي..

(وأمّيَ محلولةُ الشَّعر واقفةٌ.. في ملابِسها المنزليه)

- إخرَسوا

واختبأنا وراءَ الجدارِ,

- إخرَسوا

وتسللَ في الحلقِ خيطٌ من الدمِ.

(كان أبي يُمسكُ الجرحَ,

يمسكُ قامته.. ومَهابَتَه العائليه!)

- يا أبي

- اخرسوا

وتواريتُ في ثوب أمِّيَ,

والطِّفلُ في صدرها ما نَبَسْ

ومَضوا بأبي

تاركين لنا اليُتم.. متَّشِحاً بالخرَس!!

***

(الورقة الرابعة)

أيها الشِعرُ.. يا أيُها الفَرحُ. المُخْتَلَسْ!!

(كلُّ ما كنتُ أكتبُ في هذهِ الصفحةِ الوَرَقيّه

صادرته العَسسْ!!)

***

(الورقة الخامسة)

... وأمّي خادمةٌ فارسيَّه

يَتَنَاقَلُ سادتُها قهوةَ الجِنسِ وهي تدير الحَطبْ

يتبادلُ سادتُها النظراتِ لأردافِها..

عندما تَنْحني لتُضيءَ اللَّهبْ

يتندَّر سادتُها الطيِّبون بلهجتِها الأعجميَّه!

نائماً كنتُ جانبَها, ورأيتُ ملاكَ القُدُسْ

ينحني, ويُرَبِّتَ وجنَتَها

وتراخى الذراعانِ عني قليلاً

قليلا..

وسارتْ بقلبي قُشَعْريرةُ الصمتِ:

- أمِّي;

وعادَ لي الصوتُ!

- أمِّي;

وجاوبني الموتُ!

- أمِّي;

وعانقتُها.. وبكيتْ!

وغامَ بي الدَّمعُ حتى احتَبَسْ!!

***

(الورقة السادسة)

لا تسألْني إن كانَ القُرآنْ

مخلوقاً.. أو أزَليّ.

بل سَلْني إن كان السُّلطانْ

لِصّاً.. أو نصفَ نبيّ!!

***

(الورقة السابعة)

كنتُ في كَرْبلاءْ

قال لي الشيخُ إن الحُسينْ

ماتَ من أجلِ جرعةِ ماءْ!

وتساءلتُ

كيف السيوفُ استباحتْ بني الأكرمينْ

فأجابَ الذي بصَّرتْه السَّماءْ:

إنه الذَّهبُ المتلألىءُ: في كلِّ عينْ.

إن تكُن كلماتُ الحسينْ..

وسُيوفُ الحُسينْ..

وجَلالُ الحُسينْ..

سَقَطَتْ دون أن تُنقذ الحقَّ من ذهبِ الأمراءْ?

أفتقدرُ أن تنقذ الحقَّ ثرثرةُ الشُّعراء?

والفراتُ لسانٌ من الدمِ لا يجدُ الشَّفتينْ?!

...

ماتَ من أجل جرعة ماءْ!

فاسقني يا غُلام.. صباحَ مساء

اسقِني يا غُلام..

علَّني بالمُدام..

أتناسى الدّماءْ!!

...

آه

من يوقف في رأسي الطواحين

ومن ينزع من قلبي السكاكين

ومن يقتل أطفالي المساكين

لئلا يكبروا في الشقق المفروشة الحمراء خدّامين

من يقتل أطفالي المساكين

لكيلا يصبحوا في الغد شحاذين

يستجدون أصحاب الدكاكين وأبواب المرابين

يبيعون لسيارات أصحاب الملايين الرياحين

وفي المترو يبيعون الدبابيس وياسين

وينسلون في الليل

يبيعون الجعارين لأفواج الغزاة السائحين

...

هذه الأرض التي ما وعد الله بها

من خرجوا من صلبها

وانغرسوا في تربها

وانطرحوا في حبها مستشهدين

فادخلوها بسلام آمنين

ادخلوها بسلام آمنين..